Hoogtepunten uit de campagne Goud:Eerlijk

Hoogtepunten uit de campagne Goud:Eerlijk

De Transformisten vzw
geschreven door De Transformisten vzwlaatst aangepast op 07/11/2014
De afgelopen drie jaar werkten CATAPA, Ecolife en Netwerk Bewust Vebruiken samen aan de campagne GOUD:EERLIJK? Die kaartte de groeiende problematiek rond (goud)mijnbouw aan en sensibiliseerde consumenten en juweliers rond mogelijke alternatieven voor goud. We zetten enkele hoogtepunten van de voorbije campagne op een rijtje.
goudeerlijk campagne goud
Bron foto: Flickr CC Kagen33

1. Website goudeerlijk.be

Met de website www.goudeerlijk.be gaven (en geven we nog steeds) achtergrondinformatie over de veelzijdige problematiek die goudmijnbouw met zich meebrengt. Naast verhalen uit het veld en vind je er ook informatie over duurzame investeringen, alternatieven voor goud, certificering, recyclage van metalen en urban mining.

2. Lezingen en vormingen

Het GOUD:EERLIJK?-team gaf lezingen vormingen aan een zeer uiteenlopend publiek. De ene keer stonden we op een middelbare school, de andere bestond ons publiek uit juweliers in opleiding of werknemers uit de financiële sector.

3. Academische weken met gastsprekers uit Zuid-Amerika

Elk campagnejaar organiseerden we een academische week waarin gastsprekers uit Guatemala, Peru en Bolivia op hogescholen en universiteiten in Vlaanderen en Nederland hun verhaal vertelden. Op 8 maart 2012 vond een internationaal symposium plaats met internationale gasten uit de juwelensector, de financiële wereld, politiek en industrie. In totaal gaven onze gastsprekers 49 gastcolleges.

4. Interactieve standenwerking

Op meer dan twintige evenementen deelden we in onze interactieve infostand flyers, buttons, stickers en informatie uit aan voorbijgangers. Via een indrukwekkende fototentoonstelling brachten we de gevolgen van goudmijnbouwproblematiek dichter bij het publiek. We vertelden hen ook welke waardevolle metalen hun mobiele telefoons bevatten.

5. Fairtrade trouwwedstrijd

We organiseerden een fairtrade trouwwedstrijd waarbij een toekomstig bruidspaar fairtrade bloemen, chocolade, wijn én twee fairtrade gouden ringen voor hun huwelijksfeest won. Om deelnemers voor de Fairtrade trouwwedstrijd te activeren, stonden we onder meer op de trouwbeurs van Brugge. Daar praatten we met zo'n 500 toekomstige trouwers over de impact van gouden trouwringen.

6. Begeleiding van juweliers voor de verkoop van fairtrade goud

Na drie jaar GOUD:EERLIJK? zijn vier juweliers gecertificeerd voor de verkoop van fairtrade goud. Hoewel België daarmee achterop hinkt vergeleken met Nederland of het Verenigd Koninkrijk, maken we toch een inhaalbeweging. Via de samenwerking met Ars Nobilis, de hoge raad voor juweliers, bereikten we ruim 2000 juweliers over hoe licentiehouder te worden van de verkoop van fairtrade goud. We organiseerden ook drie infomomenten voor juweliers en groothandelaars.

7. Eco-juwels are a girl's best friend

Met een actie rond recyclagejuwelen spoorden we mensen aan om alternatieve juwelen te kopen die geen metalen bevatten. In samenwerking met de gemeente Heusden-Zolder en Oxfam organiseerden we drie eco-juwelenbeurzen, onder de ronkende naam Eco juwels are a girl's best friend.

8. Begeleiding van thesisstudenten

We begeleidden 18 thesisstudenten uit uiteenlopende studierichtingen – van sociaal werk tot bio-ingenieur – en 15 stagiairs. Die laatsten werkten op het Catapa-kantoor in Gent en hielpen onder andere bij de organisatie van evenementen en het schrijven en vertalen van artikels. Ook 8 Europese vrijwilligers (EVS’ers) assisteerden bij het campagnewerk.

9. Verspreiding gsm-inzamelboxen

Voor het verzamelen van oude gsm’s ontwierpen we 200 gsm-inzamelboxen, die verspreid werden over overheidsdiensten, scholen, bibliotheken, cafés, restaurants en vzw’s in Vlaanderen en Brussel. We haalden hier bijna 200 kilo oude gsm’s mee op, die door SIMS Recycling Resolutions uit elkaar werden gehaald en verwerkt tot schroot. De uiteindelijke separatie van de edelmetalen gebeurde door Umicore via hoogtechnologische technieken. 90-95 procent van de metalen kon zo gercupereerd worden. Umicore recupereert op deze manier ruim 100 ton goud per jaar.

10. Mediawerking

Over de campagne en de gevolgen van de goudontginning verschenen meer dan 70 korte en lange artikels op internet en in tijdschriften. Voor MO* Magazine schreef Catapa twee interessante stukken: ‘Is uw GSM goud waard?’ en ‘Blinkt alle goud?’. Onze boodschap verscheen ook 6 keer op de televisie (onder andere in Terzake) en 4 keer op de radio. Naar aanleiding van de fairtrade trouwwedstrijd trokken we langs verschillende radio-, tv- en tijdschiftenredacties, waar een acteur de aanwezige journalistes ten huwelijk vroeg met een eerlijke ring.

Wat nu?

De campagne GOUD:EERLIJK? was mogelijk dankzij de steun van VAIS. Catapa zelf gaat verder met haar nieuwe campagne Generatie Transitie. Via het Hoger Onderwijs leidt die jongvolwassenen op om initiatieven te nemen waardoor de maatschappij op een andere en duurzame manier omgaat met haar grondstoffen. Want goud is maar één voorbeeld van alle edelmetalen en mineralen die de destructieve mijnbouw aantrekt. Op veel plekken in de wereld, zelfs in Europa, probeert men nog altijd nieuwe open pit goudmijnen te openen. We moeten ons hiertegen blijven verzetten. Wat je zelf kan doen: recycleer die oude gsm’s, zoek een bank die niet investeert in mijnbouw en kom op voor de rechten van mensen die getroffen worden door de gevolgen van goudmijnbouw. Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen via www.catapa.be en www.goudeerlijk.be.

Lees ook het artikel Stop fout goud. 10 tips voor eerlijke juwelen

goudeerlijk symposium
Beeld vanop het internationaal symposium over de gevolgen en oplossingen van de goudmijnbouw
goudeerlijk ecojuwelen
Op de beurzen Ecojewels are a girl's best friend konden bezoekers juwelen maken uit recyclagemateriaal
Goudeerlijk gsm-box gsm inzameling
200 kilo gsm's werden opgezameld via de GOUD:EERLIJK? gsm-boxen
goudeerlijk persactie
Om de fairtrade trouwwedstrijd te promoten trokken we langs verschillende radio-, tv- en tijdschiftenredacties, waar deze acteur de aanwezige journalistes ten huwelijk vroeg met een eerlijke ring..