Opvallend: sterke groei van e-autodelen

Opvallend: sterke groei van e-autodelen

Netwerk Bewust Verbruiken vzw
geschreven door Netwerk Bewust Verbruiken vzwlaatst aangepast op 20/03/2020
Vlaanderen is geen koploper op het vlak van elektrisch rijden, wél op het vlak van elektrisch autodelen

Vergelijk je met Nederland en de Scandinavische landen, dan is het aandeel elektrische voertuigen in Vlaanderen nog beperkt. Eind 2019 bestond 1,65% van de totale vloot uit milieuvriendelijke wagens. Slechts 0,39% (= 13.754 wagens) van de ingeschreven voertuigen hebben een 100% elektrische aandrijving.

In 2019 verdubbelde het aantal deelwagens t.o.v. 2018

Op het vlak van elektrisch autodelen doet Vlaanderen het echter wél goed, laat Autodelen.net weten. In 2019 verdubbelde het aantal deelwagens t.o.v. 2018. Vandaag is er in 43 Vlaamse steden en gemeenten minstens één elektrisch deelvoertuig beschikbaar. Oost-Vlaanderen voert de lijst aan. In één op de vier Oost-Vlaamse gemeenten is vandaag een elektrische deelwagen aanwezig.

Momenteel rijden er 353 e-deelwagens rond in Vlaanderen, goed voor 15% van het totaal aantal deelwagens en 2,6% van het aantal Vlaamse elektrische wagens. Dit is meer dan een verdubbeling t.o.v. 2018 (7%). De stijging is vooral te danken aan de sterke groei binnen het roundtrip autodelen, waar 20% van de deelauto’s 100% elektrisch is (ter info: systemen waarbij de voertuigen naar dezelfde plaats of zone moeten terugkeren noemen we roundtrip. Binnen het free-floating segment merken we een stabilisatie van het aantal e-deelwagens: 80% van de vloot (bij free floating hebben de wagens geen vaste standplaats). Bij het kostendelend autodelen tussen particulieren zien we een kleine toename richting de 2% van de totale vloot. Dat is nog altijd een pak hoger dan het private bezit van elektrische wagens (0,39%).