‘Schone’ palmolie, weldra ook in jouw buurt?

‘Schone’ palmolie, weldra ook in jouw buurt?

Greenpeace Belgium
geschreven door Greenpeace Belgiumlaatst aangepast op 15/04/2014
Deze week kondigden Procter and Gamble (P&G) en Lotus Bakeries hun engagement voor ontbossingsvrije palmolie aan. "Dat meer en meer bedrijven zich hiervoor engageren is al langer een trend, maar door ons palmoliewerk en jullie steun zit de zaak nu duidelijk in een stroomversnelling", schrijft An Lambrechts, bossencampaigner bij Greenpeace, in een blogartikel.
you did it greenpeace palm oil procter and gamble

P&G geeft gehoor aan wereldwijde protestacties

Vorige week vroegen we ons nog af wanneer P&G gehoor zou geven aan de publieke oproep van 400.000 consumenten en protestacties in de hele wereld om het lijstje bedrijven te vervoegen die geen palmolie uit ontbossing meer willen. Nu is het zover. Het bedrijf heeft zopas een zeer grote stap vooruit gezet en publiceerde zijn engagement woensdagavond online. Inhoudelijk is het een stevig statement, maar de tijdlijn laat helaas te wensen over: P&G laat nog zes jaar lang de deur open voor ontbossing. Daar moet nog aan gesleuteld worden.

Lotus Bakeries gaat nog stap verder

Niet zo bij Lotus Bakeries, dat twee dagen later met een veel ambitieuzere tijdlijn uitpakt in zijn jaarrapport. Leveranciers van de bekende koekjesproducent zullen volledige traceerbaarheid moeten garanderen tegen eind 2015 en ervoor moeten zorgen dat alle palmolie vrij is van ontbossing, ontginning van veengrond en uitbuiting. Het is bijzonder bemoedigend om te zien hoe deze bedrijven verder kijken dan hun neus lang is en niet louter voor de gemakkelijkheidsoplossing van een zogenaamd duurzaamheidslabel voor palmolie kiezen. Dat zou op dit moment palmolie overgieten met een groen sausje terwijl ontbossing en vernietiging van veengrond gewoon doorgaan.

Lees het volledige artikel op de website van Greenpeace
Lees ook het artikel Procter & Gamble heeft een vuil geheim