Aankloppen met goede voornemens bij Armani en Urban Outfitters

Aankloppen met goede voornemens bij Armani en Urban Outfitters

Schone Kleren Campagne
geschreven door Schone Kleren Campagnelaatst aangepast op 13/01/2018
De Schone Kleren Campagne overhandigde geschenkdozen met 70.000 handtekeningen aan Armani en Urban Outfitters in Antwerpen. Bijna 70.000 mensen doen hiermee een oproep aan de grote kledingmerken en -distributeurs Armani, Primark, Urban Outfitters, Forever 21 en Walmart om informatie te publi­ceren over de fabrieken waar ze hun kleding produceren. "De tijd dat we in het puin van een ingestorte fabriek moesten zoeken naar eti­ketten zou nu eindelijk voorbij moeten zijn."
Foto: Jelle Wildiers

Goede voornemens

De geschenkdozen zijn bedoeld om de merken te helpen bij het formuleren van hun goede voornemens voor het nieuwe jaar. Ze bevatten de handtekeningen die verzameld zijn door de #WordTransparant campagne en volgen op het feit dat al 17 merken zich geëngageerd hebben tot een minimumniveau van transparan­tie, zoals gevraagd door Human Rights Watch, de Clean Clothes Campaign en het Inter­national Labor Rights Forum. De organisaties roepen de 5 merken op om de “Trans­parantiegarantie” te onderte­kenen en publiek te maken bij welke fabrieken ze aankopen samen met hun adres en aantal arbeidskrachten. Deze 5 grote merken hebben tot nu geweigerd om het voorbeeld van hun concurrenten te volgen en la­ten zo consumenten, activisten en arbeiders in het ongewisse over hun productie­keten.

Bijna 70.000 mensen doen hiermee een oproep aan de grote kledingmerken en -distributeurs om informatie te publi­ceren over de fabrieken waar ze hun kleding produceren

‘Alle wegen leiden naar transparantie’

Nochtans staat transparantie momenteel hoog op de agenda in de kledingindustrie. Onder de 17 merken die transparantie beloven, zijn er veel die vroeger geen enke­le info over leveranciers publiek maakten, zoals ASICS, ASOS, Clarks, New Look, Next en de merken van Pentland.

Na de ondertekening van de Transparantiegarantie formuleerde ASOS de nieuwe kijk van de merken als volgt: 'Alle wegen leiden naar transparantie. Indien de prak­tijken in de mode-industrie niet goed genoeg zijn om ze aan de consumenten be­kend te maken, dan zijn ze gewoon niet goed genoeg'.

Het momentum voor transparantie groeit ook op maatschappelijk en regeringsniveau. Duizenden mensen gingen in op de oproep van de 'Change Your Shoes' coalitie voor een meer transparante schoenenindustrie. Meer dan 70  organisaties ondertekenden een oproep aan de Europese Commissie voor transparantie. Daarenboven heeft het Europese Parlement zijn sterk engage­ment voor transparantie bevestigd door in april 2017 een motie te stemmen over het 'Flagship Initiative in de kledingindustrie', dat o.a. oproept voor transparantie in de productieketens.

Ook Primark

Sara Ceustermans van de Schone Kleren Campagne: ‘Grote kledingmerken tonen aan dat transparantie mogelijk is zonder dat dit hun bedrijfsbelangen schaadt. In de kle­dingindustrie is informa­tie over productieplaatsen essentieel om schendingen van arbeidsrechten te voorkomen en de nog bestaande te verhel­pen. De tijd dat we in het puin van een ingestorte fabriek moesten zoeken naar eti­ketten zou nu eindelijk voorbij moeten zijn.'

 

Tekst: Schone Kleren Campagne