De twee gezichten van Lego

De twee gezichten van Lego

An Kokken
geschreven door An Kokkenlaatst aangepast op 25/08/2016
OPINIE * Toegegeven: ik ben een superfan van Lego. Heerlijk, onverslijtbaar speelgoed met onuitputtelijke toepassingen. Helaas kwam Lego via een goed uitgekiende campagne van Greenpeace afgelopen weken in een minder fraai daglicht te staan. In het kader van haar campagne Save The Arctic hekelt Greenpeace de reclamedeal die Lego onderhoudt met oliemultinational Shell.
lego shell greenpeace

"Lego zegt dat het een betere wereld wil achterlaten voor onze kinderen en het bedrijf heeft ook een progressief milieubeleid", aldus de milieubeweging. "De samenwerking met Shell, een van de grootste klimaatvervuilers ter wereld, bedreigt nu echter de Noordpool." Momenteel beeldt de speelgoedfabrikant het Shell-logo af op verschillende autootjes en Lego-mannetjes en beïnvloedt op die manier miljoenen kinderen overal te wereld. Foute boel volgens Greenpeace, want Shell staat te popelen om steeds noordelijker in zee naar olie te gaan boren nu het poolijs zienderogen smelt.

Het progressieve milieubeleid van Lego lijkt moeilijk verenigbaar met de samenwerking met Shell.

Laat je stem horen

Een olielek aan de Noordpool - en de kans is meer dan reëel - is onmogelijk proper te krijgen zijn en zou verwoestende gevolgen hebben voor het milieu. Heel wat mensen gaven al te kennen dat de internationale wateren rond de Noordpool als reservaat verklaard moet worden. Ze willen ook dat er een verbod komt op offshore olieboringen en niet-duurzame visvangst in het hele noordoolgebied. Greenpeace roept iedereen op om Lego te overtuigen de deal met Shell stop te zetten. Ook jij kan je stem laten horen via de website van Save The Arctic.

Duurzamere Lego-blokjes

Temidden van de Shell-commotie kwam ik een artikel uit februari tegen, waarin Lego aangeeft op zoek te zijn naar een alternatieve, duurzamere grondstof voor de productie van haar Lego-blokjes. Het blijkt geen sinecure om een materiaal te ontwikkelen dat net zo goed is als de huidige kunstsof ABS, stevig genoeg opdat kinderen er over vijftig jaar nog mee zouden kunnen spelen, dat perfect past op bestaande blokjes, dat voldoet aan de internationale speelgoedwetgeving én aan de eigen opgelegde milieudoelstellingen. Maar de zoektocht gaat verder. In 2012 investeerde Lego 373 miljoen euro in een windmolenpark. Vorig jaar ging het bedrijf een partnerschap aan met het Wereld Natuur Fonds. Vanaf 2016 wil Lego de CO2-uitstoot van haar toeleveranciers reduceren en een overstap maken naar volledig hernieuwbare energie.

Lego moet kiezen

Bovenstaande milieudoelstellingen lijken moeilijk verenigbaar met een samenwerking met Shell. Bovendien misten de campagnes die Greenpeace de afgelopen jaren inzette tegen speelgoedfabrikanten (denk de Barbie-actie tegen Mattel) hun effect niet. Lego zal binnenkort dus moeten kiezen waar het voor wil staan. Los daarvan moeten we zelf ook niet heiliger dan de paus willen zijn. Een petitie tekenen is super, maar we moeten wel beseffen dat we de olie-industrie steunen telkens we onze wagen voltanken, of dat nu aan een Shell-pomp of bij een andere oliemagnaat gebeurt.