Eco-neutraal boek 'De Verborgen Impact'

Eco-neutraal boek 'De Verborgen Impact'

Netwerk Bewust Verbruiken vzw
geschreven door Netwerk Bewust Verbruiken vzwlaatst aangepast op 15/09/2016
Wat we dagelijks kopen als Westerse consument heeft een grote impact op de wereld. Het boek De Verborgen Impact van Babette Porcelijn geeft je de kennis en tools om het verschil te maken. Het vertaalt de 'grote' wereldwijde inzichten naar wat we kunnen doen in ons dagelijks leven om eco-neutraal of zelfs eco-positief te leven.
De Verborgen Impact, Netwerk Bewust Verbruiken

Wat kunnen we verwachten van De Verboren Impact?

Het eerste deel van het boek gaat over het effect van onze levensstijl op klimaat, milieu en natuur. Ook de impact aan de andere kant van de wereld voor het maken en vervoeren van producten komt aan bod. Dat wordt concreet aan de hand van acht cases, zoals de laptop, een spijkerbroek, vliegen en rundvlees. Het tweede deel laat zien wat de stand van zaken is met het milieu en wat ons nog te wachten staat. Deel 3 laat zien hoe we het kunnen oplossen en wat je in je dagelijks leven kunt doen om 'eco-neutraal' of zelfs ‘eco-positief’ te leven.

Terwijl hij vertelde kantelde mijn wereldbeeld. Het is veel erger dan ik dacht en de consument speelt een sleutelrol.

Hoe ben je ertoe gekomen om dit boek te schrijven? 

Babette: "Het was een zondagmiddag begin 2014. Ik zat thuis op de bank met mijn man en hij vertelde dat hij had uitgerekend dat er per dag 30 miljoen bomen meer verdwijnen dan erbij komen. Bomen worden vaak gekapt om plaats te maken voor het verbouwen van veevoer. Voor ons biefstukje dus. Hij vertelde dat dat minstens een even groot probleem is als CO2-uitstoot, maar dat je over ontbossing haast nooit iets hoort in de klimaatdiscussie. Hij vertelde ook dat de 16 grootste zeecontainerschepen evenveel zwavel uitstoten als alle auto’s op de wereld samen. Die schepen vervoeren spullen uit China naar onze winkels."

"Hij schiep een beeld waarin we als Westerse samenleving onze milieu-impact hebben verhuisd naar lageloonlanden aan de andere kant van de wereld, buiten ons blikveld. Terwijl hij vertelde, kantelde mijn wereldbeeld. Het is veel erger dan ik dacht en de consument speelt een sleutelrol. Want wij vragen, zij draaien. Waarom wist ik dit niet, ben ik hier blind voor geweest? Dat is super belangrijk, dit zou iedereen moeten weten. Pas als je weet hoe het zit, kun je het oplossen! Op dat moment besloot ik dat ik er iets aan ging doen en ik ben niet meer gestopt."

Hoe ben je te werk gegaan?

Babette: "Ik ben onderwerpen gaan uitpluizen en blogde daarover. Op een gegeven moment kwam het idee voor een boekje. Dat werd uiteindelijk een echt boek van 200 pagina’s. Ik had veel vragen waar ik antwoorden op ging zoeken. Vaak vond ik geen antwoorden en moest ik zelf gaan rekenen en puzzelen. Via crowdfunding heb ik geld kunnen inzamelen om  onderzoeksbureaus in te schakelen." 

"Ik wou graag de top 10 van meest impactvolle producten kennen. Met alle soorten impact inbegrepen en door de hele productieketen heen. De resultaten van de top 10 verrasten mij (en de onderzoekers). Nieuwe spullen kopen staat op nummer één, vlees staat op twee en je huis op drie. Met die top 10 kunnen we aan de slag gaan in de praktijk." 

ik bespaar een hoop geld, we hebben avontuurlijke fiets- en wandelvakanties, we bewegen meer, we eten gezonder, ik ben afgevallen, en we hebben een fijn gezinsleven met elkaar.

Met wat je nu allemaal weet... ga je je levensstijl aanpassen?

Babette: "O ja zeker. Ik koop alleen wat ik echt nodig heb, we vliegen niet meer, we hebben de auto weggedaan, ik eet haast geen vlees en minder zuivel, we eten seizoensgroenten uit Nederland of West-Europa, we hebben groene stroom (geen dak voor zonnepanelen helaas) en ik douche kort en de verwarming staat laag. De grap is dat ik het juist fijn vind. Want je kunt ook zeggen: ik bespaar een hoop geld, we hebben avontuurlijke fiets- en wandelvakanties, we bewegen meer, we eten gezonder, ik ben afgevallen, en we hebben een fijn gezinsleven met elkaar. Het voelt bovenal goed om iets te doen waar je helemaal voor gaat, iets wat groter is dan jezelf."

Wat nu, nu het boek uit is? 

Babette: "Mijn eerste stap is zorgen dat zoveel mogelijk mensen dit verhaal te weten komen. Ik hoop ook mensen te inspireren. Daarom geef ik graag lezingen en interviews. Ik ben ook bezig met de Engelse versie om een groter publiek te kunnen bereiken. En ik wil met mijn ontwerpstudio vooral nog opdrachten doen die in het teken van duurzaamheid staan. Misschien ga ik wel een ecopuntenapp maken waarbij je in de gaten kunt houden of je eco-neutraal bent, een hulpje bij aankopen. Ik zie verder wel wat er op mijn pad komt. Mijn focus is helder en daar vaar ik op."

Hier vind je meer informatie over het boek.

De Verborgen Impact, Netwerk Bewust Verbruiken
Babette Porcelijn