Het Grote Repareeronderzoek. De reparateur aan het woord: Jan

Het Grote Repareeronderzoek. De reparateur aan het woord: Jan

Netwerk Bewust Verbruiken vzw
geschreven door Netwerk Bewust Verbruiken vzwlaatst aangepast op 23/09/2019
We hebben alternatieven nodig voor onze wegwerpcultuur met z'n zware milieulast en klimaatimpact. Meer spullen repareren is een van de oplossingen. Sinds november 2018 ondervragen we gebruikers, reparateurs en producenten over de drempels en hefbomen voor repareren. Voor het resultaat van onze bevraging helemaal rond is, willen we al getuigenissen met jullie delen.

Waarom is er zo weinig informatie over mogelijke reparaties? Waarom creëren producenten geen webplatform waar je hulp krijgt bij je herstelling?

We praten met reparateur Jan van Repair Café Herzele

“Zes jaar geleden richtte ik het Repair Café Herzele op. Iedereen wint erbij. Mensen besparen op hun aankopen en de afvalberg verkleint omdat er minder wordt weggegooid. Een Repair Café is ook een sociaal gebeuren. Je leert er mensen uit je buurt kennen. En last but not least, handige mensen die (nog) spullen kunnen repareren, krijgen er waardering voor hun vaardigheden.”

Erkenning voor kennis en vaardigheden

“Ik vind het heel belangrijk dat we technische en manuele vaardigheden de waardering geven die ze verdienen. Waarom focussen we in het onderwijs zo op theoretische kennis? Het beroepsonderwijs laten we steeds onderaan de ladder bengelen. Dat is toch absurd? Iedereen heeft vaardigheden, anders maar evenwaardig. Wat zouden we zijn zonder handige mensen?”

“Ik ben een manusje van alles maar specialist in niks. Aan een reparatie van een laptop zal ik bijvoorbeeld niet snel beginnen, omdat ik de kennis en het juiste gereedschap mis. Gelukkig heb ik mensen in mijn team die wel gespecialiseerd zijn.”

Goede informatie over herstellingen

“Als ik mag dromen zie ik webplatforms waar producenten niet alleen goede informatie verstrekken over hun spullen maar ook een analyse kunnen uitvoeren van complexe toestellen die defect raken. Stel je voor dat je een Philips koffiezetapparaat aan je computer koppelt, connecteert met het webplatform van Philips, daar afleest wat er met het toestel aan de hand is én hoe je het kunt herstellen. Bijvoorbeeld: je hebt een nieuwe filter nodig, hier kun je die bestellen. Of: contacteer een gespecialiseerde hersteller, met een lijstje contactgegevens van lokale dealers en herstellers erbij. Dat zou toch goede reclame zijn?”

Tips voor gebruikers

“Een Repair Café organiseren is elke keer spannend, want je weet nooit wat er binnenkomt. Al zijn er dingen die veel terugkomen, zoals stofzuigers met doorgebrande motor omdat de filter niet op tijd is schoongemaakt.”

Uit zijn jarenlange ervaring als hersteller puurde Jan een handige lijst tips voor gebruikers:

  • Lees de gebruiksaanwijzing!
  • Vergeet je toestellen niet te onderhouden. Apparaten waar warm water bij komt kijken, zoals strijkijzers en koffiezetapparaten, moet je regelmatig ontkalken. Een stofzuigerfilter maak je best regelmatig proper
  • Zet toestellen die je niet gebruikt écht uit. Dat voorkomt vroegtijdige veroudering door pieken in de stroomtoevoer (bijvoorbeeld tijdens onweer) haal de stekker uit het stopcontact gebruik een stekkerblok met een aan-uit-knop gebruik een tijdschakelaar
  • Weet waar een toestel voor dient. Een lichte boor- en schroefmachine kun je niet gebruiken voor zware klussen
  • Koop geen spotgoedkope toestellen. Die zijn meestal fragieler dan duurdere modellen en vaak zijn wisselstukken duurder dan het toestel zelf
  • Kies voor een toestel met een stevige behuizing

 

Het Grote Repareeronderzoek is de roepnaam van 'Repairable', dat is een project van Netwerk Bewust Verbruiken in samenwerking met Vlaanderen Circulair - lees hier meer!

Foto: Jan Oelbrandt / Tekening: Inge Bogaerts