Het Grote Repareeronderzoek. De reparateur aan het woord: Wilfried

Het Grote Repareeronderzoek. De reparateur aan het woord: Wilfried

Netwerk Bewust Verbruiken vzw
geschreven door Netwerk Bewust Verbruiken vzwlaatst aangepast op 24/09/2019
We hebben alternatieven nodig voor onze wegwerpcultuur met z'n zware milieulast en klimaatimpact. Meer spullen repareren is een van de oplossingen. Sinds november 2018 ondervragen we gebruikers, reparateurs en producenten over de drempels en hefbomen voor repareren. Voor het resultaat van onze bevraging helemaal rond is, willen we al getuigenissen met jullie delen.

In het Repair Café helpen we elkaar. Niemand staat er alleen voor. Dat is goud waard

We praten met Wilfried, vrijwilliger bij verschillende Repair Cafés in Antwerpen en Oost-Vlaanderen

“Ik begon in een Repair Café in Deurne als hersteller van elektrische apparaten, schakelde over naar meubels en vervolgens naar computers en software. Nu focus ik op het slijpen van messen en scharen. Die stiel heb ik door de jaren heen op verschillende manieren geleerd.

“Heel wat mensen hebben botte messen. In de winkel kost het slijpen 2 euro voor een klein keukenmesje tot meer dan 10 voor een groot mes. Dat zijn veel messen niet waard. Daarom kopen mensen gewoon een nieuw mes." 

"Mijn collega-herstellers zijn soms een beetje jaloers. Als zij de helft van de binnengebrachte voorwerpen kunnen herstellen, hebben ze een goeie dag gehad. Ik heb 100% gelukkige klanten (lacht).”

Wegwerpcultuur

“Waarom zou je een haardroger die stuk gaat, meteen weggooien? Omdat de winkelier liever een nieuwe verkoopt of omdat zijn werkuren te duur zijn? Kom ermee naar een Repair Café en wij herstellen ‘m gratis.”

“De wegwerpcultuur, dat fenomeen is maar in de jaren 1960 opgedoken. Ondertussen kennen we de zware prijs die we daarvoor betalen. Meewerken aan een Repair Café is mijn bijdrage aan de tegenbeweging, zo help ik de slechte kantjes van onze maatschappij afvijlen.”

Waardering voor vaardigheden hersteller

“De waardering die je krijgt als je mensen kunt helpen met hun reparaties, is enorm. Op een keer hadden we een vrouw over de vloer die speciaal van Gent naar Sint-Niklaas was gekomen met haar kapotte naaimachine. Ze had zelf pogingen ondernomen om het te herstellen, zonder succes. Maar ze was echt heel erg met het toestel begaan. Toen we haar machine samen konden herstellen, sprong ze letterlijk een gat in de lucht. Dat is toch fantastisch? En het werkt heel motiverend. Mijn werkgevers zijn nooit zo enthousiast geweest over mijn werk (lacht)." 

"En het werk blijft uitdagend, je krijgt nooit twee keer hetzelfde binnen.”

Herstellers helpen elkaar

Ook het groepswerk motiveert. “We helpen elkaar áltijd. Een Repair Café is een groepswerk. Je staat er nooit alleen voor. Dankzij die positieve sfeer slagen we erin om jongeren op te leiden als herstellers en om anderstalige nieuwkomers te betrekken. Die kunnen er tegelijk hun Nederlands oefenen.”

Tips voor gebruikers

Vóór je iets aankoopt: informeer je goed, benadrukt Wilfried. Uit zijn jarenlange ervaring als hersteller puurde hij een handige lijst tips voor gebruikers.

Zo ga je om met messen en scharen:

  • Waar is je mes of schaar voor bedoeld? Gebruik ze niet om andere zaken te snijden of te knippen. Een schaar om stof te knippen is immers geen papierschaar; papier zou die schaar ongelooflijk snel bot maken. Een mes om vlees te snijden gebruik je niet om een boterham mee te smeren
  • Bewaar grote messen in een doekje, een messenblok of in een terracotta pot gevuld met rijst. Stop ze niet in de vaatwasmachine, was ze af met de hand en droog ze direct af
  • Reinig tuingereedschap meteen na gebruik, droog het goed af en spuit er anti-roestspray op

Zo kun je de aankoop van nieuwe spullen voorbereiden:

  • Lees reviews op het internet, ook Engelstalige als het kan. Trap niet in de val van advertenties
  • Bekijk technische tekeningen

Bevraag je netwerk

  • Weet wat je wil: een microgolf, een oven of een combi-oven? Noteer waarvoor je een product wil gebruiken. Laat je goed informeren door een verkoper. Stel vragen. Koop niet onmiddellijk, slaap er nog een nachtje over
  • Vraag na of een product kan worden gerepareerd, of er een hersteller aan huis kan komen

 

Het Grote Repareeronderzoek is de roepnaam van 'Repairable', dat is een project van Netwerk Bewust Verbruiken in samenwerking met Vlaanderen Circulair - lees hier meer.

Foto: Repair Café Meerdonk / Tekening: Inge Bogaerts