Het Grote Repareeronderzoek: verslag van de workshop met herstellers multimedia

Het Grote Repareeronderzoek: verslag van de workshop met herstellers multimedia

Netwerk Bewust Verbruiken vzw
geschreven door Netwerk Bewust Verbruiken vzwlaatst aangepast op 30/10/2019
Wat maakt het moeilijk om multimedia apparaten te herstellen? Daar zijn verschillende redenen voor. We delen al een greep uit de bevindingen van Het Grote Repareeronderzoek.

Op 25 mei 2019 verzamelden we een groep vrijwillige herstellers van multimedia toestellen in de MAAKbar in Leuven. In het kader van Het Grote Repareeronderzoek praatten we uitgebreid over eenieders ervaringen met het repareren van laptops, tablets en GSM's.

Wat maakt het nu zo moeilijk om vandaag multimedia apparaten te herstellen? Daar zijn verschillende redenen voor op te sommen. We delen al een greep uit de bevindingen:

Design 

Omdat het design van smartphones en andere multimedia toestellen zo snel wijzigt, staan herstellers ook voortdurend voor nieuwe uitdagingen. Nu eens zijn toestellen open te vijzen, dan weer verlijmd. Soms hebben ze aparte blokken, in andere gevallen blocks. 

De reparateurs maakten ook kennis met de Fairphone, een modulaire telefoon met een duurzaam ontwerp. De producent van de Fairphone zet bewust in op repareerbaarheid en het beschikbaar stellen van aparte onderdelen.

  • Modulair werken krijgt nog te weinig navolging 

Software

De reden waarom mensen hun multimedia toestellen vervangen is ook vaak haperende software. 

  • Vervangbare chips, waardoor je zou kunnen sleutelen aan de opslagcapaciteit en snelheid van toestellen, zou een grote stap vooruit zijn 

Informatie

Herstellers vinden heel wat informatie over toestellen op het internet. Toch blijft de zoektocht naar goede informatie een grote uitdaging voor herstellers. Sommige herstellers herinneren zich dat je in de jaren 1980 heel uitgebreide handleidingen kreeg bij een nieuw toestel.

  • Waarom verplichten overheden de producenten (of distributeurs / verkopers) van multimedia apparaten niet om opnieuw een uitgebreide handleiding ter beschikking te stellen? 

Herstellers zien ook graag heldere, wervende informatie voor de consument over de herstelbaarheid van toestellen. 

  • In de Repair Cafés van Landen en Tienen krijgen gerepareerde GSM's een sticker mee met het opschrift "weer een GSM minder", een knipoog naar andere gebruikers die hun GSM misschien niet spontaan zouden laten herstellen 
  • Misschien kunnen de scenaristen van Thuis of Familie hun personages een keer naar een Repair Café sturen? 

Kennis 

Repareren vraagt veel kennis. De deelnemende reparateurs houden ervan om zich vrijwillig in te zetten voor reparaties bv. in een Repair Café. Enkelen verdienen er ook hun brood mee, als hersteller van een specifiek type producten bv. Apple Macintosh laptops. Er onstaat wel eens spanning tussen wat je kunt/wil doen als vrijwilliger en professionele herstellingen. 

Retailers investeren niet meer in herstellingen. In Leuven stuurt FNAC klanten door naar de MAAKbar. Dat is toch te gek? 

  • Kunnen we een beter werkkader creëren voor onafhankelijke professionele herstellers? 

Prijs

Vervangingsonderdelen zijn vaak duur. Als je ze al kunt vinden. Want onderdelen waren vroeger vaker "standaard", nu zijn ze gemaakt op maat van snel wisselende modellen. 

  • Kunnen producenten (gedwongen) afspraken maken over standaard onderdelen? 

 

Met dank aan Maakbaar Leuven voor de geweldige ontvangst 
en aan Fairphone voor de testmodellen 
Klik door voor meer informatie over Het Grote Repareeronderzoek