Jij bepaalt welk warenhuis de 'Ik ben meer dan mijn kassaticket' Award krijgt

Jij bepaalt welk warenhuis de 'Ik ben meer dan mijn kassaticket' Award krijgt

De Transformisten vzw
geschreven door De Transformisten vzwlaatst aangepast op 07/01/2021
Welke warenhuisketen maakt gezonde voeding makkelijk en aantrekkelijk voor kinderen en jongeren?

Het is al de tweede keer dat Rikolto, Test Aankoop, Gezinsbond, Fairtrade Belgium en Gezond Leven onze supermarkten uitdagen om deel te nemen aan de 'Ik ben meer dan mijn kassaticket' Award. In deze editie staat gezonde voeding voor kinderen en jongeren centraal. De Award beloont een supermarkt die er het best in slaagt om gezonde voeding makkelijk en aantrekkelijk te maken voor die doelgroep.

Slechts 2 initiatieven genomineerd

Vier supermarktketens voldeden aan de criteria om deel te nemen aan de wedstrijd: Delhaize, Colruyt Group, Carrefour en Aldi. 

De expertenjury die de plannen van de deelnemers doorlichtte, lette op deze elementen:  

  • Heeft het project een invloed op de eetgewoonten van kinderen en jongeren?
  • Wordt het aanbod van gezonde voeding verbeterd?
  • Verhoogt het initiatief het gebruiksgemak en de aantrekkelijkheid van gezonde producten?
  • Heeft het initiatief een bijkomende impact op de sociale, economische en ecologische dimensie van duurzaamheid?

Aan de hand van die criteria besliste de expertenjury uiteindelijk maar 2 initiatieven te nomineren voor een 'Ik ben meer dan mijn kassaticket' Award

  • 'Superplus' van Delhaize (getrouwheidsprogramma dat gezonder eten ook goedkoper maakt)
  • 'De Pottenlikkers' van Colruyt Group (educatief kookprogramma voor en door kinderen dat evenwichtige voeding promoot)

De jury licht toe: “Beide initiatieven werken met bekende mediabedrijven gespecialiseerd in populaire kinderformats om gezonde voeding aantrekkelijk te maken bij de jonge doelgroep, zowel buiten als binnen de winkelomgeving. De initiatieven zijn ingebed in een langetermijnstrategie rond gezondheid, waarbij ook het voedingsaanbod structureel gezonder wordt gemaakt.” Er ging nog een eervolle vermelding naar het 'Meerkansenbrood' van Aldi. Dat initiatief tackelt de urgente problematiek van lege brooddozen. 

Dat er zo weinig warenhuisketens structurele projecten opzetten rond gezonde voeding voor kinderen en jongeren, vinden de organisatoren en de juryleden teleurstellend. Christophe Matthys, professor humane voeding aan de KU Leuven en betrokken als jurylid, zegt daarover: “Gezonde eetpatronen stimuleren van kindsbeen af is nochtans een absolute must. Een aanzienlijk deel van de kinderen tussen 2 en 14 jaar heeft overgewicht en dat neemt verder toe met de leeftijd. Rond 12 jaar heeft zelfs bijna 1 op 5 overgewicht.” 

Publiek bepaalt mee de winnaar

Wie de uiteindelijk winnaar wordt van de 'Ik ben meer dan mijn kassaticket' Award, bepaalt het publiek. Je kunt je stem uitbrengen tot en met 10 januari 2021. 

>> Breng je stem uit via meerdanmijnkassaticket.be/award

 
Door deel te nemen, versterk je het signaal van de 'Ik ben meer dan mijn kassaticket' campagne. “Ons doel is om positieve inspanningen onder de aandacht brengen en tegelijk een kritisch debat te stimuleren over de rol van supermarkten om van duurzaam en gezond de norm te maken”, zegt Nicolas Lambert van Fairtrade Belgium daarover. “Uit ons onderzoek in mei blijkt namelijk dat 62% van de Belgische consumenten het belangrijk vindt dat bedrijven op een duurzame en sociaal verantwoordelijke manier aan handel doen.”