Online hoevewinkel levert aan huis in Asse

Online hoevewinkel levert aan huis in Asse

Laurence Claerhout
geschreven door Laurence Claerhoutlaatst aangepast op 21/09/2016
Print Friendly and PDF
Linked.Farm levert hoeveproducten rechtstreeks van bij de boeren, bij Assenaren aan huis. Er is geen abonnement of minimum afname, en leveringskosten mogen vrij gekozen worden. Het concept promoot eerlijk, lokaal en duurzaam eten.
Linked.farm

Aangezien de boer oogst of maakt wat er vooraf online besteld is, hoeft hij geen voorraadrisico te nemen en is er geen voedselverspilling aan de bron.

Dankzij projecten zoals Linked.farm die de korte keten promoten, hoeven milieu en landbouw niet meer haaks op elkaar te staan. Het ondersteunen van kleinschalige, lokale familielandbouw leidt automatisch tot verduurzaming van de voedselketen.

Een eerlijke prijs voor de boeren en de klanten 

Linked.farm creëert een afzetmarkt voor boeren die anders volledig afhankelijk zijn van de gangbare landbouw- en voedingssector. Boeren zitten soms vast in een « systeem » van veiling met een druk op volume, op de prijzen, … wat hen er soms toe verleidt om goedkoper en dus minder duurzaam te gaan werken. Aangezien de boer oogst of maakt wat er vooraf online besteld is, hoeft hij geen voorraadrisico te nemen en is er geen voedselverspilling aan de bron.

De boeren worden eerlijk vergoed voor hun producten en houden ongeveer 80% van de verkoopprijs over. Online bestellen kan tot en met woensdagavond, de levering gebeurt op vrijdag. Wat ook origineel is, is dat klanten vrij hun leveringskosten mogen bepalen: gratis, 3,50€ of 6,50€, naargelang wat juist aanvoelt voor hen op het moment van de bestelling. Zo vormen leveringskosten geen drempel. 

Lokale producten, logistiek geoptimaliseerd

De meeste producten komen van boerderijen en producenten in een straal van maximaal 32km van Asse. Ze hopen in de toekomst nog meer boeren uit Asse zelf te kunnen overtuigen dat er een lokale vraag is naar hun producten. 

De afhaling van de goederen bij de boer gebeurt optimaal, doordat er op « logistieke knooppunten » (waar boeren sowieso al afspreken), wordt afgehaald. Zo weinig mogelijk voedselkilometers dus. Ook de levertournee wordt geoptimaliseerd om zo weinig mogelijk voedselkilometers af te leggen. Het aantal afgelegde kilometers per week beperkt zich tot een honderdtal maximaal, levering inbegrepen, voor een 15-tal deelnemende boeren. Als je rekent dat per week bijvoorbeeld 30 families uit Asse hun boodschappen bij ons doen, dan hebben hun boodschappen slechts ongeveer 3km per familie afgelegd. Dankzij leveringen op afhaalpunten sparen we nog kilometers uit en wordt er ook extra contact gecreëerd tussen mensen uit eenzelfde buurt. 

Dankzij leveringen op afhaalpunten sparen we nog kilometers uit en wordt er ook extra contact gecreëerd tussen mensen uit eenzelfde buurt.

Duurzaam DNA

Duurzaamheid zit in het DNA van het bedrijf. Het lijkt geen inspanning te zijn want het is één van de voornaamste criteria die ze hanteren bij elke beslissing. Er wordt met zo min mogelijk verpakking gewerkt en waar mogelijk ook verpakking gerecupereerd (eierdozen, leeggoed voor glazen potten, …)

Als mensen makkelijker toegang krijgen tot kwalitatieve en smaakvolle basisproducten, wordt koken terug een stuk makkelijker en zullen mensen meer aangezet worden om zelf gezonder en evenwichtiger te koken en te leven. Linked.farm hoopt op deze manier ook mensen terug bewust te maken dat ze, dankzij hun consumptiegedrag, een actieve rol kunnen spelen in het verbeteren van hun eigen leefmilieu. "Ook al kopen ze niet bij ons, zullen ze misschien de etiketten met de herkomst van de producten wat aandachtiger lezen of zullen ze zich meer vragen stellen over de vergoeding van de boer achter hun favoriete product," aldus Laurence Claerhout, oprichter van Linked.farm.

Ook gepost in: Producten & diensten
Print Friendly and PDF