#PayYourWorkers

#PayYourWorkers

Netwerk Bewust Verbruiken vzw
geschreven door Netwerk Bewust Verbruiken vzwlaatst aangepast op 17/11/2020
Het coronavirus treft mensen over de hele wereld, en dus ook de arbeid(st)ers die onze kleren naaien. Een blik achter de schermen ...

Het coronavirus treft mensen over de hele wereld, en dus ook de arbeid(st)ers die onze kleren naaien. Ze lopen niet alleen het risico om ziek te worden, maar kunnen ook hun job verliezen. Eerst omdat merken massaal bestellingen annuleerden, daarna omdat bestellingen terugliepen.

Rechten van textielarbeid(st)ers geschonden

Verschillende experten brengen verhalen naar buiten over de onrechtvaardige situatie van textielarbeid(st)ers: 

Onderzoek van de Clean Clothes Campaign samen met het Worker Rights Consortium resulteerde in augustus in het rapport 'On(der)betaald in de pandemie' (met dank aan de collega's van Schone Kleren Campagne Nederland). Uit dat rapport blijkt dat kledingarbeid(st)ers tussen maart en mei tussen de 2,7 en de 4,9 miljard euro misliepen. Hun loon (of een deel daarvan) werd onwettelijk ingehouden vanwege tijdelijke fabriekssluitingen of ze werden ontslagen zonder een ontslagvergoeding.

Voor kledingarbeid(st)ers, die door de extreem lage lonen in de sector sowieso in armoede leven, is het een ramp als ze niet doorbetaald worden. "Kledingarbeidsters leven van de hand in de tand. Ze kunnen niets sparen. Als ze hun baan verliezen, kunnen ze geen eten kopen voor zichzelf en hun gezinnen", zegt Kalpona Akter, voorzitter van de Bangladesh Garment & Industrial Workers Federation daarover. Bovendien is er in de meeste productielanden geen sprake van een volwaardig systeem van sociale bescherming.

De Clean Clothes Campaign verzamelt sinds het begin van de pandemie ook getuigenissen en artikels over de impact op kledingarbeiders in een liveblog.

Journaliste Sarah Van Doorne bracht aan het licht dat 16 (middel)grote Belgische bedrijven bestellingen in Bangladesh opschortten of annuleerden. Daarover lees je meer in dit artikel op MO.be

De oplossing

Willen we bij een volgende (gezondheids)crisis niet weer in dezelfde problematische situatie terechtkomen, dan zullen alle actoren in de textielbusiness werk moeten maken van structurele oplossingen. Maar nu is er snelle actie vereist om de arbeid(st)ers, die vóór de coronapandemie al van armoedelonen moesten rondkomen, schadeloos te stellen voor de miljarden aan uitstaande lonen die hun verschuldigd zijn.

Wat kun jij doen? 

Sluit je aan bij de wereldwijde actie #PayYourWorkers. Roep H&M, Primark, Nike en andere merken op om de Wage Assurance (loongarantie) te ondertekenen. Hou Netwerk Bewust Verbruiken en Schone Kleren Campagne in het oog op social media als je het handig vindt om een bericht te delen. 

 

Bron: Schone Kleren Campagne

De Schone Kleren Campagne is een coalitie van verschillende organisaties: Wereldsolidariteit, ABVV, ACV, FOS, BBTK, LBC-NVK, ACV-Metea, ABVV Algemene Centrale, Testaankoop en Netwerk Bewust Verbruiken. De campagne maakt deel uit van het internationale netwerk Clean Clothes Campaign, met 20 coalities in Europa en Azië en meer dan 200 partners wereldwijd