Rijden op perslucht

Rijden op perslucht

Didier Grimonprez
geschreven door Didier Grimonprezlaatst aangepast op 28/06/2018
De auto van de toekomst zal schoner zijn, maar zal hij elektrisch rijden op batterijen, of op waterstof? Misschien rijdt hij wel op perslucht. Op vier plaatsen in de wereld wordt koortsachtig gewerkt aan prototypes die rijden op lucht en slechts lucht uitstoten.
Airpod
Airpod

Net zoals je energie kunt meedragen in een voertuig in de vorm van benzine of diesel, kun je die ook meedragen in één of meerdere tanks samengeperste lucht. Reeds 150 jaar geleden begon men op perslucht te rijden. Er waren einde jaren 1800 trams in Nantes, Parijs, Boston… en tot na de eerste wereldoorlog reden treinen op lucht.

Ecologisch en zelfvoorzienend autorijden, kan dat?

Op een mooie ochtend in 2007 hoorde ik in de badkamer een reportage op Radio 1 over auto’s die op perslucht rijden. Mijn interesse was meteen gewekt, want ik leef graag – een beetje - ecologisch en ook – een beetje - onafhankelijk van de grote bedrijven die ons en ons leefmilieu in de tang houden. Ik rijd op lpg, heb zonnepanelen op mijn dak, sta op deelmarkten, ben vrijwillig zwerfvuilruimer. Een uitstootloze goedkope wagen die je zelf kunt voltanken in je garage met je eigen zonnestroom, dat spreekt me aan. Helaas, hoe ik ook zocht op internet, over de “air car” viel alleen maar oud nieuws vol fouten te rapen, en in het Nederlands was het al helemaal huilen met de pet op. Toen besloot ik zelf mijn website www.aircars.eu te beginnen, in drie talen (NL-FR-ENG), waarmee ik al sinds 2007 de ontwikkeling van de persluchtauto wereldwijd volg. Mijn interesse en volharding, evenals mijn talenkennis, moesten mijn gebrek aan technologische achtergrond compenseren. Ik heb geen enkel financieel of commercieel belang hierbij. Dit is mijn hobby.

 

Vier fabrikanten

  • Frankrijk: MDI (Motor Development International): De meest bekende ontwikkelaar van persluchtwagens is Guy Nègre, die met zijn familiebedrijfje MDI op het punt staat de sprong van ontwikkeling naar productie te maken in zijn tot nu toe enige “modelfabriekje” in Carros (Nice, Frankrijk). Zijn eerste model, het piepkleine stadswagentje Airpod, wordt al een aantal jaren beloofd en komt hopelijk in 2016 op de markt. Het is de bedoeling dezelfde kleine fabriek op 400 plaatsen in de wereld op te starten, zodat overal kleinschalig kan geproduceerd en verkocht worden en het meeste transport vermeden wordt.
  • India: Tata Motors: De automobielreus Tata kocht begin 2007 de licentie voor het gebruik van de persluchtmotor met pistons van MDI in haar eigen Tata-modellen, alleen voor India. Intussen zijn enkele Tata’s naar perslucht omgebouwd. Het is nu wachten op de presentatie van Tata aan de pers.
  • Australië: Engineair: Angelo Di Pietro heeft een rotatieve, lichte, performante en quasi geluidloze persluchtmotor ontwikkeld die de eerste prijs van 100.000 $ wegkaapte op een greentech wedstrijd van General Electric. Hij zoekt partners om de motor in te bouwen in bestaande voertuigen.
  • Uruguay: Regusciair: Armando Regusci  werkt aan tweewielers en auto’s op perslucht met een merkwaardige motor met zuigers verbonden aan een ketting met veer.

 

Wat is een persluchtauto?

Net zoals je energie kunt meedragen in een voertuig in de vorm van benzine of diesel, kun je die energie ook meedragen in één of meerdere tanks samengeperste lucht, typisch tussen 200 en 300 bar druk. Dit is vergelijkbaar met de druk in de tank van een aardgaswagen (CNG) en 100 keer meer dan de druk in de autobanden.

  • Licht: het eerste model van MDI, de AIrpod, weegt 280 kg. Het tweede, de AirOne, 400 kg. Het chassis en de motor zijn van alu, het koetswerk van polyester. De wagen heeft weinig onderdelen: geen radiator of koeling, geen bougies, geen startmotor, enz. De tank is van koolstof gemaakt
  • Goedkoop: de prijzen variëren volgens het model van 4500 (AirOne), over 7000 (Airpod) tot 10.000 € (AirCity)
  • Veilig: de tank kan niet ontploffen, hoogstens scheuren. Het polyester koetswerk is 4 maal resistenter dan staal.
  • Ecologisch: uit de uitlaat komt alleen zuivere koude lucht, die meteen ook gebruikt wordt voor gratis airco. Een alternatief voor het polyester koetswerk ligt ter studie in de vorm van oa. hennep met natuurlijke harsen.
  • Onderhoudsvriendelijk: 1 maal om de 50.000 km moet één liter plantaardige olie vervangen worden. Eenvoudige techniek, weinig onderdelen, geen verhitting van de motor
  • Beproefd: reeds 150 jaar geleden begon men op perslucht te rijden. Er reden trams op lucht einde jaren 1800 in Nantes, Parijs, Boston… en tot na de eerste wereldoorlog reden treinen op lucht, vooral in de mijnbouw.
  • Duurzaam: de tank kan 20.000 vulbeurten aan en gaat dus meer dan 50 jaar mee in geval van dagelijks tanken.

 

Tanken

  • Persluchtvoorraad: De Airpod, het eerste kleine wagentje van MDI, tankt 250 liter lucht aan 248 bar in zijn tanks onder de zetels. Dat kun je op twee manieren doen. Ofwel tank je aan een persluchtvoorraad in 2 à 3 minuten. Die tankpunten waar volle tanks klaar liggen, moeten nog gerealiseerd worden, bv op parkings van supermarktketens. De eerste chauffeurs van een benzinewagen kochten hun brandstof bij de apotheker.
  • Stopcontact: Ofwel plug je de wagen in het stopcontact van je garage, zodat de motor van de auto zelf, in omgekeerde modus, zijn eigen tank vol omgevingslucht pompt in 7u (of in 3u30 indien je een stopcontact van 32 Amp hebt). Liefst met zelfgemaakte, groene stroom. Perslucht hoeft niet elektrisch gemaakt te worden met een compressor. Het kan ook mechanisch met een windmolen bv. Zo is perslucht ook één van de pistes om duurzame energie te stockeren.

 

De modellen van MDI

  • Airpod (7000 €): Het eerste model, dat – let’s knock on wood- voor 2018 beloofd wordt. Het stadswagentje is korter dan een Smart, heeft geen deuren (instappen langs voorruit en achterruit) en heeft geen stuur. Je gebruikt een joystick. Er is een versie voor twee personen vooraan met een koffer achterin, of voor één persoon vooraan en twee achterin. Snelheid: max 80 km/u. Bereik: 120 à 150 km louter op lucht (in de stad), of 3 keer verder indien je de lucht opwarmt met een brandertje  (buiten de stad, met een halve liter benzine/ 100 km, dit heet bi-energie).
  • AirOne (4500 €): Soort jeep, heel basis, voor 3 à 5 personen. Snelheid: 100 km/u. Bereik 200 km op lucht, 600 op bi-energie.
  • AirCity (10.000 €): gewone stadsauto
  • AirFamily: mono-volume
  • AirMultibus: gelede autobus
  • Airtranscontainer: vrachtwagen
  • Airtuktuk: tuktuk voor de grootsteden van de opkomende landen
  • AirBom: vuilniswagen in samenwerking met Veolia  video

 

Scepsis rond de persluchtwagen

Op het internet circuleren veel kritische geluiden. Een greep hieruit:

  • De claims zijn technisch onrealistisch en tegen de wetten van de thermodynamica.
  • MDI belooft al vele jaren dat de productie “volgend jaar” start maar er is telkens uitstel.
  • Er zijn al meerdere partnerships gestrand.
  • Er zijn geen onafhankelijke tests of bewijzen van de autonomie.
  • Perslucht maken is heel inefficiënt omdat de meeste energie in warmte verloren gaat.

In het voordeel van MDI pleiten dan weer:

  • Zij werken samen met grote namen zoals Tata Motors, Veolia, KLM, EPFL.
  • Het gaat om een beproefde techniek, want persluchtvoertuigen bestaan al sinds halverwege de 19de eeuw.
  • MDI is een klein familiebedrijfje met chronisch geldgebrek waardoor de plannen vaak moesten uitgesteld worden.
  • Ik heb zelf in 2011 een korte testrit gemaakt met een Airpod: vinnig en heel wendbaar.

 

Conclusie?

“Those who say it cannot be done shouldn’t disturb those who are doing it”, dixit G.B.Shaw.  Ik neem geen stelling in, wacht af maar hoop wel dat ik mijn ouder wordende LPG-wagen door een luchtauto zal kunnen vervangen. Wat denkt u er zelf van? Neem een kijkje op www.aircars.eu