Valentijnsboekenruil op NME-dag (13/2/2014)

Valentijnsboekenruil op NME-dag (13/2/2014)

De Transformisten vzw
geschreven door De Transformisten vzwlaatst aangepast op 29/01/2014
Op donderdag 13 februari 2014 organiseert de Dienst Milieuvorming en –educatie naar jaarlijkse traditie haar NME-dag. De rode draad dit jaar is de 'deeleconomie'. Ook Netwerk Bewust Verbruiken zal aanwezig zijn met een boekenruilstand en een textiel-Repair-café.
Boekenruil Valentijn NME
Neem een romantisch boek of dvd mee voor de ruiltafel

Valentijnsruilbeurs

Kom je naar de NME-dag? Breng dan (maximum 3) kwalitatieve boeken, cd's en/of dvd's mee en ruil ze om voor een boek, cd of film van een andere bezoeker. Gezien de periode van het jaar, is er ook een  speciale Valentijnsactie. Wie een romantische film of liefdesroman inlevert, ontvangt een extra VIP-ticket!   Praktisch: Boeken en dvd's binnenbrengen kan tot 9u30. Per binnengebracht stuk krijg je een VIP-ticket. Iedereen met een VIP-ticket mag komen ruilen van 11u45 tot 12u30. Daarna wordt de ruilstand tot 14u opengesteld als weggeefwinkel voor alle bezoekers.

Laat je kapotte kleren herstellen

Heb je handschoenen met een gat in? Is de knop van de jas...? Je kan één stuk kleding meebrengen voor een eenvoudige herstelling. Tussen 12u en 14u staan Repair Café-naaisters paraat met naald en draad om je te helpen jouw lievelingsspulletje te herstellen.

Verschillende workshops

Doelgroep van de NME-dag zijn medewerkers van het lager en het secundair onderwijs, het hoger onderwijs, de sociaal-culturele verenigingen, het jeugdwerk, de NME-centra, de natuur- en milieuverenigingen, de administraties, de provincies en de gemeenten, de senioren, de allochtonen, de heemkundigen, de lerarenopleidingen, de sector van het natuurlijk erfgoed, de kunstensector... Deelnemers kunnen deelnemen aan twee van onderstaande workshops of infosessies:

  • De commons: burgerkracht in de praktijk (sessie 1)
  • Scharrelkids-speelnatuur (sessie 2)
  • Natuurbeleving met kleine kinderen (sessie 3)
  • eXplorer – een app op tabletcomputer voor en educatief veldwerkproject (sessie 4)
  • Fish & Run (sessie 5)
  • Een duurzame school = een school met hoop voor de toekomst! (sessie 6)
  • Uitwisseling van ervaringen en dialoog tussen NME-sector en sociale sector rond NME voor kansengroepen (sessie 7)
  • Mobiel strandlabo (sessie 8)
  • Bevolkingsgroei in het milieubeleid: via participatie naar verandering (sessie 9)
  • D.O.O.S.: een nascholingstraject rond Duurzame ontwikkeling op school (sessie 10)
  • De kast van Siwa – Samen Internationale Werelddagen Aanmaken
  • Djapo: actief werkatelier rond wereldwaterdag (sessie 11)
  • Samen naar een circulaire economie (sessie 12)
  • OCTOPUSPLAN: Duurzaam en veilig naar school (sessie 13)
  • Uw gsm is goud waard voor Noord en Zuid! (sessie 14)
  • De toekomst is maakbaar van CleanTechPunt (sessie 15)
  • Fish & Run (sessie 16)
  • Educatie als respons op duurzaamheidskwesties (sessie 17)
  • Demonstratie van verschillende media voor bodemeducatie (sessie 18)
  • Delen is het nieuwe hebben. Workshop over de deeleconomie in Vlaanderen en praktijkvoorbeeld van Repair Café (sessie 19)
  • Wereldburgerschap in de klas: actua. Getest en goed bevonden voor PAV-leerkrachten en BSO (sessie 20)
  • Pulse transitienetwerk Cultuur: transitie, ook iets voor culturo’s? (sessie 21)
  • BoerenBusiness: een spel ontwikkeld door jonge vrijwilligers van kinderboerderijen in Vlaanderen (sessie 22)
  • Speelnatuur. Hoe maak je dat? (sessie 23)
  • Ravottuh en Proef, succesvolle coalities in Rotterdam (sessie 24)
  • Het maken en aanbieden van natuureducatieve en recreatieve routes via het internet, GPS en Smartphones: een LNE/RouteYou Casestudy (sessie 25)
  • Ecodesign in Hoger Onderwijs – EHO kit (sessie 26)
  • Ontdek het tropisch regenwoud in Meise. Voorstelling van het gloednieuwe regenwoudatelier in de vernieuwde vleugel van de serres van de Plantentuin van Meise (sessie 27)
  • Een worm met een bontjas aan. Natuurbelevingsactiviteiten met peuters en kleuters (2,5 – 6 jarigen) (sessie 28)
  • Verhalend ontwerpen (sessie 29)
  • Hoe de methodiek ‘debatcafé over duurzame ontwikkeling’ gebruiken in je eigen lespraktijk? (sessie 30)

Meer info?

Bekijk hier het uitgebreide programma van de NME-dag