Van hebben naar delen

Van hebben naar delen

Netwerk Bewust Verbruiken vzw
geschreven door Netwerk Bewust Verbruiken vzwlaatst aangepast op 18/04/2016
Print Friendly and PDF
Delen is het nieuwe hebben. Initiatieven als autodelen, weggeefwinkels, kledingruil en tal van varianten schieten als paddenstoelen uit de grond. Deze rubriek bundelt de meer dan 200 ruil- en deelinitiatieven in België.
gedeelddoor

Het tijdperk van de passieve consument is voorbij. De nieuwe co-sument gebruikt zijn netwerken om zijn doelen te bereiken. Het concept 'collaborative consumption' - ook gezamenlijke consumptie of consudelen genoemd - is overal aan een opmars bezig. Burgers komen via lenen, ruilen, delen, huren op een andere manier in het bezit van spullen of diensten. Toegang hebben tot (en het gebruik van) een product wordt op die manier belangrijker en waardevoller dan het product zelf bezitten.

Ga zelf aan de slag

Hoofdthema's van de Gedeeld:Door-rubriek zijn Voeding, Wonen, Werk, Mobiliteit, Reizen, Kennen & Kunnen, Goederen & Diensten, Economische modellen en Free Culture. Heb of ken je een nog  project rond gedeeld gebruik of in de deel-economie? Laat het ons weten. We zullen het opnemen in ons overzicht. Laat je inspireren door de initiatieven op deze website. Sluit je aan bij een van de bestaande initiatieven, of stamp er samen met vrienden, buren en collega's zelf één uit de grond.

Volg sociale netwerken online

Like de pagina www.facebook.com/gedeelddoor en blijf op de hoogte van laatste nieuwtjes uit deel-land. Volg de community van journalisten, ondernemers, consumenten en onderzoekers die bezig zijn met Collaborative Consumption. Dat kan via het internationale netwerk Ouishare: www.facebook.com/OuiShare. In België heb je de groep OuiShare Flanders en OuiShare Brussels.

Bekijk hier alle bestaande ruil-en deelinitiatieven in Vlaanderen
(spullen, woning, kennis, mobiliteit, werkruimte, economische modellen....)

 

 

Ook gepost in: Consuminderen
Print Friendly and PDF