Waarom wij pleiten voor het recht op repareren

Waarom wij pleiten voor het recht op repareren

Netwerk Bewust Verbruiken vzw
geschreven door Netwerk Bewust Verbruiken vzwlaatst aangepast op 05/12/2018
Print Friendly and PDF
Netwerk Bewust Verbruiken pleit voor het recht op repareren. De wegwerpmaatschappij draait op volle toeren. Steeds kapotte GSM’s, haardrogers, koffiezetapparaten, kledingstukken,... belanden op de afvalberg omdat repareren geen optie is. Daarom willen wij dat repareren toegankelijker wordt en dat het voor de consument én producent een evidentie wordt om te herstellen in plaats van weg te gooien. #rechtoprepareren

Spullen gaan te snel kapot

Smartphones, haardrogers, lampen, t-shirts,... alles gaat sneller kapot dan vroeger. Uit een bevraging van Netwerk Bewust Verbruiken en onderzoeksbureau IVOX bij 1000 consumenten, is 84% het ermee eens dan producten sneller kapot gaan dan vroeger. Als een toestel kapot is, opteert de meerderheid om een nieuw exemplaar te kopen in plaats van te herstellen.

Hoe komt het dat we niet meer repareren? Drie vierde van de ondervraagden vindt repareren te duur, anderen willen liever een nieuwer model (om bijvoorbeeld mee te zijn met de mode), of soms is reparatie gewoon geen optie omdat er geen vervangonderdelen beschikbaar zijn. Daarnaast vermindert de kwaliteit van toestellen aanzienlijk. Consumentenorganisatie Test Aankoop lanceerde de website www.terapkapot.be waar je als consument kan aangeven dat jouw toestel (te snel) kapot is gegaan. Zij stappen met deze informatie naar de producenten om te ijveren voor producten die langer meegaan en beter te repareren zijn.

75% vindt repareren te duur, anderen willen liever een nieuwer model, of soms is reparatie gewoon geen optie omdat er geen vervangonderdelen beschikbaar zijn

9 op 10 consumenten wil beter repareerbare producten

De consument wil producten die langer meegaan. Uit het consumentenonderzoek van Netwerk Bewust Verbruiken en IVOX blijkt dat 86% van de ondervraagden producten wil die gemakkelijker te repareren zijn. Maar er blijken nog te veel hindernissen te zijn. De meerderheid van de consumenten opteert momenteel om een nieuw toestel te kopen, in plaats van het kapotte te (laten) repareren. Een ijskast (55%) of een fiets (53%) laten de ondervraagden als eerste optie repareren. Een smartphone, koffiezet, trui en boormachine worden meer vervangen door een nieuw exemplaar. 60% koopt meteen een nieuw koffieapparaat, slechts 20% laat het repareren. Lees hier binnenkort alle resultaten van het onderzoek.

Maatregelen voor betere producten

Netwerk Bewust Verbruiken stelde samen met Bond Beter Leefmilieu tien beleidsmaatregelen op voor producenten en overheid om producten langer en beter te gebruiken. Deze maatregelen geven vorm aan de circulaire economie, een economie waarin producten en grondstoffen zoveel mogelijk hergebruikt worden. Enkele van deze maatregelen op een rijtje:

  • Maak het verplicht om consumenten voor de aankoop van een elektrisch apparaat te informeren over de verwachte levensduur ervan
  • Verplicht producenten om informatie te geven over de manier waarop je hun producten kunt openmaken en hoe je de kritieke onderdelen kunt repareren of vervangen.
  • Verplicht fabrikanten om essentiële onderdelen op voorraad te hebben en tegen een schappelijke prijs te leveren.
  • Ontdek alle maatregelen hier.

De repareerbeweging groeit

Ook al belanden er nog heel wat repareerbare spullen op de afvalberg, toch merkt Netwerk Bewust Verbruiken een groeiende interesse in repareren. Zo groeiden bijvoorbeeld de Repair Cafés uit de nood om kapotte spullen te kunnen herstellen. Een Repair Café is een bijeenkomst in de buurt waar je jouw kapotte spullen kan laten herstellen door vrijwilligers. Volgens de internationale organisatie RepairCafé.org zijn er wereldwijd al zo'n 1.600 Repair Cafés in 33 landen.

 

 

Lees ook:

 

- Meer info over repareren vind je op onze website www.wijrepareren.be

Print Friendly and PDF