Zo schrijf je een artikel

netwerk bewust verbruiken artikels website
Bron foto: Flickr CC Aurimas Adomavicius

 

7 stappen om een artikel toe te voegen

Om een artikel te maken, moet je eerst een profiel aanmaken. Eenmaal je geregistreerd en ingelogd bent, klik je bovenaan rechts op de knop VOEG EEN ARTIKEL TOE. Dan verschijnt een template waarin je tekst, foto's en andere gegevens kan invullen. Elk artikel heeft enkele velden die je verplicht moet invullen (Inhoud, Indeling en Trefwoorden). Naast deze verplichte velden staat een rood sterretje. Je kan optioneel nog extra informatie geven, zoals een foto, filmpjes, postcode... Heb je alle velden overlopen, sla het artikel dan op.

Stap 1: Inhoud

In deze velden kan je het artikel zelf schrijven: de titel, inleiding en hoofdtekst. Een beetje verder op deze pagina geven we nog extra richtlijnen en tips voor het schrijven en opmaken van een artikel.

Stap 2: Indeling

Hier geef je weer in welke rubriek je het artikel wil onderverdelen. Klik op KIES EEN RUBRIEK. Duid de rubriek naar je keuze aan en klik op SELECTEER. Wil je het artikel in meerdere rubrieken onderverdelen, herhaal deze actie dan. Vink daarna aan wat voor TYPE artikel je aan het schrijven bent. De verschillende mogelijkheden zijn:

  • ARTIKEL: een informatieve tekst. De meeste teksten vallen hieronder.
  • ACTIVITEIT: aankondiging van een toekomstige activiteit, een kalenderitem.
  • ADRES: artikel waarin een bepaald adresje (winkel, horecazaak, lokaal initiatief...) besproken wordt.
  • BEELD / FOTO / ILLUSTRATIE: een fotoreeks, infographic....
  • VIDEO: een filmpje.
  • GOED VOORBEELD: artikel waarin een goed praktijkvoorbeeld gegeven wordt, een case study...
  • TIPS & TRICKS: ideeën, inspiratie, tips, trucjes...

Stap 3: Trefwoorden

In deze trefwoordenlijst kan je de woorden (tags) aanvinken die een link hebben met je artikel.

Stap 4: Media

Bij Media kan je een foto en/of een link naar een filmpje plaatsen. Hoewel dit veld niet verplicht is, moedigen we je toch aan om één of meerdere foto's op te laden. Wanneer je dit niet doet, dan verschijnt er enkel een gekleurd vlak. In dat geval zullen lezers minder snel geneigd zijn het artikel aan te klikken. 

  • FOTO: Neem een foto die het artikel goed illustreert en wees zeker dat dat er geen auteursrechten op staan.De foto's die je oplaadt moeten minstens 785x520 pixels groot zijn en kleiner dan 16 MB. Ze hebben een horizontaal formaat. Heb je een foto opgeladen, schrijf dan bij ALTERNATIEVE TEKST een zinnetje over wat op de foto te zien is. Vul bij TITEL het onderschrift en/ of de auteursinfo in. Je kan per artikel meerdere foto's opladen.
  • VIDEO: Een filmpje invoegen doe je door in de adresbalk de link van het betreffende Youtube- of Vimeo-filmpje te plakken.

Stap 5: Regio

Via de Regio-zoekfunctie kunnen lezers gericht op zoek gaan naar informatie over een bepaalde gemeente of regio. Als jouw artikel gelinkt is aan een bepaalde gemeente (een adresje, een initiatief, een kalenderitem...) vul dan zeker ook de postcode in.

Stap 6: Reactie-instellingen

Wanneer je niets in dit veld invult, dan verschijnt onder je artikel automatisch de standaardzin "Geef hier je reactie". Je kan hier ook zelf een vraag stellen. Bijvoorbeeld: "Welke tips heb jij nog om....", "Waarom zou jij dat wel of niet doen....?" Kies een open vraag, waar je niet enkel met ja of nee op kan antwoorden.

Stap 7: Opslaan

Bijna klaar! Klik op VOORBEELDWEERGAVE om te kijken of alles eruit ziet zoals je wilt. Doe indien nodig nog enkele aanpassingen, en klik daarna onderaan op OPSLAAN.

 

Je profiel of reeds geschreven artikels aanpassen

Log jezelf in en ga naar MIJN PROFIEL. Klik op MIJN PROFIEL om je gegevens aan te passen (foto, Twitter-account, beschrijvend tekstje...). Klik op MIJN ARTIKELS WEERGEVEN, voor een lijst van de door jou geschreven artikels. Wanneer je een artikel aanklikt, verschijnt bovenaan de tab BEWERKEN. Nu kan je in de linkerkolom aanpassingen doen via de verschillende velden. De aanpassingen worden pas doorgevoerd wanneer je onderaan op OPSLAAN klikt. Door op VERWIJDEREN te klikken, wordt het artikel van de website gehaald.

 

Richtlijnen voor tekst en lay-out

We vragen alle auteurs om onderstaande richtlijnen rond tekst en lay-out te volgen. Op die manier vormen alle artikels op de website wamen een mooi en overzichtelijk geheel.

Titel

Probeer een kernachtige titel aan je stuk te geven, die in één korte zin duidelijk maakt waar het artikel over gaat. Wanneer je een kalenderitem maakt, zorg dan dat de datum in de titel staat.

Intro

Dit is inleiding van de tekst. Lezers moeten door deze enkele zinnen kunnen weten waar het artikel in grote lijnen over gaat. De intro geeft vaak een antwoord op verschillende W's (Wie, Wat, Waar, Waarom, Wanneer?)

Inhoud

  • INHOUD TEKST: Een artikel kan over vanalles en nog wat gaan: een nieuwtje, een interessant product, een praktische tip...Houd bij het schrijven altijd de lezer in je achterhoofd. Welke informatie zou hij/zij interessant vinden? Wat zou jij in zijn/haar plaats graag lezen?
  • LENGTE TEKST: We leggen geen minimum of maximum aantal tekens op, maar probeer je tekst toch niet té kort of  té lang te maken. Is hij aan de lange kant, gebruik dan voldoende tussentitels (zie verder).
  • TUSSENTITELS: Voldoende tussentitels maken het lezen gemakkelijker en aangenamer. Een korte tussentitel verwijst naar iets wat je in de volgende alinea te lezen zal krijgen. Kies bij FORMAT voor HEADING 2 wanneer je een tussentitel wil gebruiken. Voor een sub-tussentitel selecteer je HEADING 3.
  • EEN WEBLINK LEGGEN: Om een link naar een andere website te leggen, gebruik je het LINK-ICOON (de wereldbol met het stukje ketting voor). Stap 1: Kopieer het webadres waarnaar je wil linken. Stap 2: Selecteer de woorden waarachter je de link wil leggen. Stap 3: Klik op het link-icoon en plak het webadres in het veld URL. Stap 4: Klik in het 'link'-venster op 'Target' en klik daar op 'New Window (_Blank)' . Om een link weg te halen, klik je op het icoon UNLINK. Om te linken naar een e-mailadres volg je dezelfde stappen. Alleen kies je in Stap 3 bij LINK-TYPE voor E-MAIL in plaats van URL.Test zeker of de link werkt wanneer het artikel online staat.
  • OPSOMMINGEN EN QUOTES: Met cijfers of bulletpoints kan je opsommingen maken. Wil je nog extra structuur in het artikel brengen, dan kan je ook een quote toevoegen. Stap 1: zet je cursor op de plaats in de tekst waar je de quote wil (bij voorkeur tussen 2 alinea's). Stap 2: Klik op het icoon met het aanhalingsteken. Stap 3: Typ één of twee zinnetjes die je in het groot wil zien verschijnen. Bij VOORBEELDWEERGAVE kan je checken of het er goed uitziet.

 

Vaak voorkomende vragen

De hele tekst staat ineens in het vet

Het durft al eens gebeuren dat je, door een tussentitel in Heading 2 of 3 te zetten, de hele tekst mee vet wordt. Klik in dat geval op UNDO of zet de tekst weer in NORMAL. Je kan het probleem verhelpen door eerst een enter (hard return) te zetten tussen je titel en de allinea, en pas daarna de tussentitel in Heading 2 of 3 te zetten.

Mijn artikel verschijnt niet op de homepage

Artikels verschijnen automatisch in de rubriek(en) die je bij INDELING geselecteerd hebt. Netwerk Bewust Verbruiken beslist daarna welke artikels ook op de hoofdpagina komen.

Ik heb geen goede foto om mijn artikel te illustreren

Misschien vind je wel een leuk beeld via Flickr. De site bevat een hele reeks foto's die je vrij mag reproduceren. Vink bij 'Advanced Search' de zoekoptie 'Only search within Creative Commons-licensed content' aan. Vermeld wel de naam van de fotograaf bij het foto-onderschrift, wanneer je een creative commons-foto gebruikt.

Ik heb een ander probleem

Liep er iets mis, of zie je nog een fout op de site, mail dan naar sofie@bewustverbruiken.be. We proberen je zo snel mogelijk te antwoorden.