Ballonnen met FSC keurmerk
Bij Ethletic, een importeur die werkt volgens fairtrade principes, kan je sinds kort ballonnen verkrijgen met het FSC keurmerk voor het natuurrubber. De ballonnen zijn afbreekbaar in het milieu in 6 maanden tijd.
Wanneer een bedrijf de consument misleidt of zelfs voorliegt over de ecologische impact van haar producten of diensten, noemen we dit greenwashing. Een studie van TerraChoice uit 2010, onderzocht 4744 zogenaamde groene producten in de Verenigde Staten en Canada. Maar liefst 95% ervan bleek schuldig te zijn aan een van de zeven hoofdzonden de greenwashing:
Een product als milieuvriendelijk bestempelen op basis van een paar eigenschappen. Bijvoorbeeld: gerecycleerde verpakking in de kijker zetten, maar andere eigenschappen verzwijgen. Zoals de energie die nodig is om te produceren. Deze laatste eigenschappen hebben mogelijk een grotere impact op de milieuvriendelijkheid van het product.
Een milieuvriendelijke claim maken zonder een bewijs ervan te leveren op het etiket of de website. Bijvoorbeeld: een lamp waarbij enkel de slogan 'energie–efficiënt' staat, zonder meer.
Brede of slecht gedefinieerde concepten gebruiken, zoals 'natuurlijk'. Natuurlijke producten kunnen ook schade toebrengen aan het milieu.
Een claim die correct is, maar geen rol speelt. Bijvoorbeeld: CFK-vrij. Dit is wettelijk verboden dus irrelevant, want alle producten horen CFK- vrij te zijn.
Beweren de milieuvriendelijkste producent te zijn van een product dat op zich erg vervuilend is. Bijvoorbeeld een 'milieuvriendelijke' auto.
Bijvoorbeeld: een erkend biolabel op de verpakking zetten, terwijl het eigenlijk niet gecertificeerd is.
Beweren dat het product gecertificeerd is door een derde partij of label, die eigenlijk niet bestaat.
Op www.labelinfo.be kan je nagaan welke ecolabels erkend zijn, en welke milieu- en sociale criteria ze in acht nemen.
Bron: www.truegoods.com