Iedereen op de trappers

Iedereen op de trappers

KVLV Vrouwen met Vaart
geschreven door KVLV Vrouwen met Vaartlaatst aangepast op 29/03/2017
Print Friendly and PDF
Door groeiende milieu- en mobiliteitsproblemen gaan bedrijven en organisatie meer aandacht besteden aan duurzame vervoersalternatieven. Ook bij Ons hebben ze hiervoor de voorbije jaren inspanningen geleverd. Mobiliteitscoördinator Eva Van Oostveldt vertelt over de resultaten van het project ‘Samen sterk, fiets naar het werk’. “Je moet mensen belonen om ze bewust te maken van hun verplaatsingsgedrag.”
© Carl Vandervoort

Wat was de aanleiding voor dit project? Was er effectief een mobiliteitsprobleem?

Eva Van Oostveldt: “Er stelde zich een parkeerprobleem op het hoofdkantoor aan de Remysite in Wijgmaal. De meerderheid van het personeel verplaatste zich met de wagen naar het kantoor. Bovendien werd er nauwelijks of niet aan carpooling gedaan. Het ging dus om vele individuele verplaatsingen. Met als gevolg dat de parking hier veel te klein was.”

Hebben de verzorgenden sowieso niet een geldig ‘excuus’ om met de auto te komen?

“Ze zijn inderdaad continu op de baan en gaan van de ene cliënt naar de andere. Bovendien moeten zij geregeld boodschappen doen voor of met hun cliënten. Het was dus niet evident om hen duurzame mobiliteitsalternatieven aan te reiken. Maar ook andere vrouwen combineren vaak verplaatsingen. Voor en na het werk hebben zij ook nog familiale verplichtingen en moeten ze nog langs de crèche, school en/of de winkel.”

Personeelsleden die voorheen nooit met de fiets kwamen, gebruiken nu 1 à 2 keer per week de fiets

Hoe heb je hen toch over de streep kunnen trekken?

“Dankzij de elektrische fiets. Zowel de eerstelijnsploeg als het omkaderingspersoneel kon die gedurende een aantal weken uitproberen. De reacties waren zeer lovend. Onze vrouwen kregen zo hun beweging én konden hun hoofd leegmaken tijdens de rit naar kantoor en terug naar huis. Je krijgt uiteindelijk een mooie combinatie: even tijd voor jezelf op de fiets, genieten van de natuur en ook nog sneller op je locatie. Ze vonden het ook een voordeel dat ze niet bezweet op kantoor of bij een cliënt  aankwamen. Ze konden meteen aan de slag zonder tijdsverlies. Verschillende personeelsleden hebben nadien de auto volledig aan de kant gezet en effectief een elektrisch efiets gekocht voor hun dagdagelijkse traject. We boden dan ook een mooie korting aan bij de aankoop.”

Heeft het project blijvende resultaten opgeleverd?

“We stelden een stijging vast van het gebruik van de fietsen en het openbaar vervoer en een daling van het autogebruik. Personeelsleden die voorheen nooit met de fiets kwamen, gebruiken nu 1 à 2 keer per week de fiets. Ook het autodeelsysteem met de Cambio-auto was succesvol voor verplaatsingen tijdens de werkuren. Op de vraag of het mobiliteitsproject hun verplaatsingsgedrag beïnvloed heeft, kregen we een positief antwoord van 65% van het omkaderingspersoneel en 42% eerstelijnsmedewerkers. Het personeel is er bewust mee bezig en dat is essentieel.”

 

Het pendelfonds

Het Pendelfonds gaat uit van de Vlaamse Overheid. het is een fonds dat subsidies uitreikt aan bedrijven die duurzaam woon-werkverkeer stimuleren bij hun werknemers. Het fonds draagt daarbij 50% van de kosten. Tegen 2020 moet het aandeel van de auto in het woon-werk-verkeer dalen van een kleine 70% naar 60%. Fiets en openbaar vervoer daarentegen moeten in het woon-werkverkeer elk een aandeel van 20% krijgen.

 

-Lees het volledige artikel in de januari-februari-editie van Vrouwen met vaart van de KVLV-

Print Friendly and PDF