Het Grote Repareeronderzoek stelt de vragen (1)

Het Grote Repareeronderzoek stelt de vragen (1)

Netwerk Bewust Verbruiken vzw
geschreven door Netwerk Bewust Verbruiken vzwlaatst aangepast op 13/05/2019
We hebben alternatieven nodig voor onze wegwerpcultuur met z'n zware milieulast en klimaatimpact. Meer spullen repareren is een van de oplossingen. Sinds november 2018 ondervragen we gebruikers, reparateurs en producenten over de drempels en hefbomen voor repareren. Voor het resultaat van onze bevraging rond is, willen we al enkele cases met jullie delen.

Waarom gaat een printer tegenwoordig gemiddeld maar 3 jaar mee?

Slecht ontworpen

Heel wat printers belanden na twee of drie jaar al in het recyclagepark. De onderdelen van een printer zijn niet ontworpen om lang mee te gaan. De printkoppen gaan bijvoorbeeld snel stuk. Printers zijn al helemaal niet ontworpen om gerepareerd te worden. De kwetsbare onderdelen zitten ingebouwd, dat bemoeilijkt de reparatie en drijft de kost op. Modellen zijn ook snel verouderd. Na 3 jaar vind je vaak al geen wisselstukken meer. In verhouding tot de prijs van een nieuwe printer zijn wisselstukken ook duur. 

Geplande veroudering

Wat maar weinig mensen weten is dat de levensduur van een printer ook artificieel wordt ingekort door een ingebouwde teller.

De meeste inkjet printers hebben een teller die bijhoudt hoeveel pagina's al afgedrukt zijn. Wanneer een bepaald aantal bereikt is, weigert de printer dienst of meldt hij dat bepaalde onderdelen het einde van hun levenscyclus bereikt hebben. Producenten argumenteren dat dergelijke tellers verhinderen dat het kussentje dat overtollige inkt opvangt, zou overlopen en vlekken maken. Handige gebruikers vonden een repair hack: je kunt je printer zelf resetten zodat de teller weer op nul gezet wordt. De manier waarop je dat kunt doen, verschilt van model tot model. Ervaring leert dat een printer 3x gereset kan worden voor dat opvangkussen écht vol is. Helaas is dat kussen in de meeste gevallen niet vervangbaar. Zo zijn printers een schoolvoorbeeld van geplande veroudering, waarbij de levensduur van producten al dan niet bewust beperkt wordt.

Herkenbaar?

Heb je ook zulke ervaringen met printers of andere toestellen? Test-Aankoop ontwikkelde een site waarop je een toestel dat te rap kapot gaat, kunt registreren: www.terapkapot.be.

Wat zeggen gebruikers? 

Getuigenis van Jan, deelnemer Het Grote Repareeronderzoek

De printkoppen in mijn twee jaar oude printer waren aan vervanging toe. Dat zou volgens de de leverancier 100 euro kosten. De printer had me 50 euro gekost. Ik heb de vier printkoppen via een andere weg aangekocht voor 34 euro. Voor de vervanging liet ik me bijstaan in een Repair Café. 

 

Het Grote Repareeronderzoek is de roepnaam van 'Repairable', dat is een project van Netwerk Bewust Verbruiken in samenwerking met Vlaanderen Circulair - lees hier meer!

Tekening: Inge Bogaerts

 

Ook gepost in: Producten & diensten